​​منابع آموزش زبان انگلیسی و آلمانی | مرجع یادگیری زبان بامبو

درس 26 - ساختار گنتیو (Genetiv) در زبان آلمانی

 

 

ساختار گنتیو (Genetiv) در زبان آلمانی

 

 

اضافه ملکی در زبان آلمانی_ گنتیو

 

 

حتما تا به حال در زبان فارسی ترکیب کلمات مضاف و مضاف الیه و یا اضافه ملکی به گوشتان خورده است. گنتیو(Genetiv)  در زبان آلمانی مفهومی بسیار نزدیک به این ترکیبات اسمی دارد. در واقع در زبان فارسی هر گاه دو اسم در کنار هم قرار بگیرند و با هم یک ساختار معنایی را تشکیل دهند حالت اضافه ملکی اتفاق می افتد. البته این ساختارها خود به زیرمجموعه هایی تقسیم میشود که خارج از بحث آموزشی این درس می باشد.

به عنوان مثال:  ماشین پری ترکیب دو اسم است که مالکیت شخصی به نام پری را بر ماشینش نشان می دهد و این مالکیت با علامت کسره مشخص می شود. البته گاهی از علامت (ی) نیز استفاده می شود مانند کتابخانه ی مدرسه

یا ترکیبات اسمی دیگر مانند ماشین بخار و ...

اما این ساختار در زبان آلمانی به چه شکل است؟

به مثال زیر توجه کنید:

Die Mutter des Kindes

مادر کودک

همینطور که در مثال بالا می بینید وقتی دو اسم در زبان آلمانی کنار یکدیگر قرار گرفته و چنین ساختاری را تشکیل میدهند اسم اول بدون هیچ تغییری در خودش و آرتیکلش به حالت معمولی می آید ولی اسم دوم هم خودش و هم آرتیکلش دستخوش تغییراتی می گردند. به این صورت که اگر اسم مذکر و یا خنثی باشد آرتیکل معین آن تبدیل به des   شده. سپس به اسم دوم پایانه es   و یا s   اضافه می شود. در واقع در صورتیکه اسم دوم تک سیلابی(بخشی) باشد به پایان  آن es  افزوده می شود و اگر دو یا چند سیلابی باشد  s  به انتهای اسم اضافه می گردد. و اگر اسم مونث و یا جمع باشد حرف تعریف معین آن تبدیل به der   می شود ولی دیگر اسم دوم تغییری نمی کند یعنی اسم دوم دیگر نیازی به پایانه های ذکر شده در بالا ندارد و به صورت معمولی استفاده می شود.

 

- همینطور اگر حرف تعریف اسم، نامعین باشد در حالت مذکر و خنثی بودن اسم، ein  تبدیل میشود به eines و در حالت مونث بودن اسم، eine تبدیل میشود به einer .

به مثالهایی بیشتر در این زمینه توجه بفرمایید:

.Die Eltern der Kinder sind glücklich

والدین بچه ها خوشحال هستند.

همانطور که در مثال بالا مشاهده می کنید چون Kinder اسم جمع است پس نیازی به گرفتن پایانه در حالت گنتیو ندارد.

.Das Buch des Vaters liegt auf dem Tisch

کتاب پدر روی میز است.

در مثال بالا چون کلمه دوم که پدر هست کلمه ای مذکر است پس در ساختار گنتیو باید آرتیکلش تبدیل به des شود و از آنجا که کلمه ای دو سیلابی است پس پایانه s  به انتهای آن اضافه می گردد.

 

.Der Tisch eines Lehrers ist hier

میز یک معلم اینجاست.

در مثال بالا چون کلمه دوم که معلم هست کلمه ای مذکر است و همینطور حرف تعرف آن نامعین است پس در ساختار گنتیو باید آرتیکلش تبدیل به  einesشود و از آنجا که کلمه ای دو سیلابی است پس پایانه s  به انتهای آن اضافه می گردد.

 

 

برای مشاهده فلش کارتهای مکالمه زبان آلمانی  همراه با جعبه لایتنر و

همینطور استفاده از سایر منابع آموزشی مانند گرامر، داستان، مقاله، کالوکیشن،

لغتنامه تصویری و ...، اپلیکیشن بامبو را نصب نمایید.

 

https://cafebazaar.ir/app/ir.bambbo

 

 

اپلیکیشن مکالمه المانی و انگلیسی|بامبو

https://cafebazaar.ir/app/ir.bambbo

 

 

 

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده
عالی ترین منابع یادگیری زبان آلمانی و انگلیسی| بامبو

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید